Hvor er dit fokus?

Har du fokus på dine kunders behov eller har du - lige som langt de fleste virksomheder og iværksættere - fokus på dit eget behov i markedsførings øjemed?

”Jeg har brug for en hjemmeside til at vise, hvad jeg kan tilbyde”, er det jeg ofte bliver mødt med. MEN hvis du vil have succes med din forretning, skal du i stedet tænke: ”Mine kunder har et problem, så jeg har brug for en hjemmeside til at vise dem, at der findes løsninger på deres problem”. Med kundernes problem i fokus, rammer du lige ind i et behov, som kan genere mersalg.

I vores markedsføring – online som offline, skal vi altid sætte kunderne i centrum. Hvilket problem kan du hjælpe kunden med at løse?

NABC metoden, som oprindeligt er udviklet af Stanford Research Institute, er et yderst brugbart redskab til at finde ud af dine value propositions (værdi løfter) til kunden, som gør, at de kan se, at du kan løse deres problem.

En kort og forenklet forklaring på NABC:

SRI: NABC

N står for Needs og relaterer til det brugerbehov som er udgangspunktet for din kommunikation og udvikling
A står for Approach og henviser til din tilgang, som skal dække for brugerbehovet
B står for Benefits og relaterer til de fordele/udbytte som brugeren har ved at benytte sig af din løsning
C står for Competition og henviser til de konkurrenter og den modstand din løsning vil møde på vejen

For at få gavn af metoden skal du være skarp på, hvem din målgruppe er. De kan sikkert deles ind i mange segmenter, men lad vær med at skyde med spredehagl – stil skarp på din primære målgruppe og målret din value propositions mod denne. En god og skarp definition af dine value propositions er starten på din business plan.

(Kilde: Stanford Research Institute, SRI Carlson & Wilmot (2006): Innovation – The five disciplines for creating what customers want)