Nyttige tips om digital marketing

Hvorfor hashtags

- fordi det giver udvider netværket!

Hashtags er alle steder på de sociale medier. I 2007 introducerede Twitter det lille symbol #, men det var først i 2009 at den blev til en søgefunktion. Twitter var det første sociale medie, som introducerede hashtag, i dag er den blevet en søgefunktion på stort set alle sociale medier. Og den kan med rette brug, have stor effekt – tænk på #metoo

Du skal bruge hashtags i dine opslag, fordi det forbinder dig til flere mennesker – et større netværk, posts, tweets og ideer. Når folk søger på bestemte hashtags som eksempelvis #coaching #feriefornydere etc. så finder de dit opslag (hvis det er offentlig, selvfølgelig!) og finder nye ideer og ting, som de ønsker at undersøge.

Fire simple råd, når du bruger hashtags:

  • Lav simple hashtags – lad være med at sætte for mange ord sammen
  • Vær specifik – tænk målgruppe. Hvad ville de søge efter?
  • Brug gerne mange hashtags – hvert hashtag er et søgeord, og vil derfor være med til at nå ud til flere
  • Hashtags må gerne indeholde tal, men ikke specialtegn

Farvevalg til markedsføringen

Vælg de rigtige farver til din markedsføring!

Farver betyder meget for helhedsindtrykket og følelserne dig og dine produkter associeres med.

Ovenstående oversigt er inspireret fra Design advisor.

10 råd til SoMe strategi

Bruger du sociale medier som aktive medier i din markedsføring? Det gør de fleste virksomheder, men mange har ikke taget et bevidst valg omkring deres strategi og får alt for lidt ud af arbejdet med at holde kanalerne opdateret.

Hvis du bruger, eller tænker på at bruge, de sociale medier i din markedsføring, så har jeg samlet 10 gode råd, så du kan komme i gang med at lave en realistisk SoMe strategi og få maksimum ud af din indsats og tid.

  1. Hvorfor? Hvad?
    Stil først dig selv spørgsmålene: ”Hvorfor du skal være på de sociale medier?”, ”Hvad er dit formål med at være på de sociale medier?”, ”Hvad vil du opnå”?

  2. Beslut dig for, hvilke medier du vil bruge – hvor er din målgruppe tilstede?
    Der er ingen grund til at tage dem alle. Det er bedre at vælge der, hvor du møder din målgruppe og gå ”all-in” i stedet for at spille på for mange heste.

  3. Hvad vil din målgruppe gerne høre om? Hvordan hjælper dit produkt din målgruppe?
    Skab værdi til din målgruppe, hjælp dem på vej i deres virke.

  4. Hyppighed: Planlæg dine udgivelser. Hvor ofte vil du publicere?
    Dette er en hårfin balance i fht. din målgruppe. For ofte kan få dem til at vælge dig fra, men få lidt kan også få dem til at vælge dig fra. Der er ingen retningslinjer for, hvad er for meget og hvad er for lidt – det afhænger af dit forretningsområde og målgruppe. Men hvad er realistisk for dig selv? Medtag også denne faktor i din strategi.

  5. Tid på dagen/ugen. Hvornår tjekker din målgruppe de sociale medier?
    Det er ikke alle opslag, der egner sig bedst til fredag eftermiddag, hvor andre bestemt rammer flest fredag eftermiddag. Benyt dig af planlæg funktionen, som mange af de sociale medier har.

  6. Hvad virker? Hvilken type opslag virker på din målgruppe?
    Tekst? Billeder? Video? Live video? Infografik? Variere typen af opslag, men vær bevidst om, hvad der virker på din målgruppe. Kan du bruge andre virkemidler som humor og faktabokse?

  7. Interagere
    Gå i dialog med dit publikum – svar dem, spørg dem – lyt til dem!

  8. Hold øje!
    Når du har lavet opslag, så hold øje med dem for at lære. Der findes redskaber til både planlægning og monitoring, men du kan også bruge et simpelt excel ark til at føre logbog over dine opslag, finde ud af, hvad der trak opmærksomhed og opsætte mål (KPI). Effekten af sociale medier kan være svært at måle, men med skarpe KPI og tal fra dit excel ark, så kan du over tid få en indikation af return on investment (ROI).

  9. Vær vedholden – og ha’ tålmodighed.
    Tænk på de sociale medier som et sted, hvor du skal gøre dig fortjent til opmærksomhed. Du skal opbygge dit brand og din troværdighed.

  10. Evaluere og tilpasse.
    Husk at evaluere din SoMe strategi løbende – og tilpasse den for markedet og din virksomhed ændrer sig hele tiden.

Google Analytics

Big data fra Google Analytics hjælper din forretning

Kender du dine kunders mønstre og adfærd på din hjemmeside? Kan du se dine kunders data? Og bruger du dem? Har du Google analytics på din hjemmeside?

Big data giver dig muligheden for at lære dine kunder bedre at kende på fakta siden. Er du god til at analysere mønstre og tendenser, så kan du optimere hjemmesiden til at matche dine kunder. At forstå sine kunder er relevant for næsten alle store som små virksomheder.

Google analytics har gode redskaber til at omsætte big data til brugbar viden. Hvis du ikke har det koblet Google Analytics op på din hjemmeside endnu, så skynd dig at få det gjort!

Du skal have det koblet på fordi, dit mål med hjemmesiden er at skabe konverteringer i form af salg, kendskab eller kontakt. Dertil har du brug for at vide:

  • Hvem der besøger din hjemmeside
  • Hvad de besøgende gør, når de kommer på din hjemmeside?
    - Forlader de dig igen med det samme?
    - Hvilken vej navigerer de?
    - Hvilken side kommer de ind på først? Hvilket ikke nødvendigvis er forsiden!
  • Hvor dine besøgende kom fra?
    - Hvordan fandt de dig?
  • Hvornår de besøger din hjemmeside?
    •    Interagerer de med indholdet på din hjemmeside?

Hvis du kender dine kunder, kan du simpelthen yde en bedre service, som i sidste ende altid betaler sig.

Giver det god mening? Hvis ja, så opret en Google konto med det samme og indsæt sporings id på din hjemmeside.

Læs mere: https://www.google.dk/intl/da/analytics/features/index.html

GDPR - vejviser

Den 25. maj træder GPDR, den nye persondatalov, i kraft. Jeg har af mange fået spørgsmålet, hvad indebærer dette?

Kort fortalt så er lovgivningen lavet for at beskytte vores data. Vi afgiver og sætter spor alle steder, men nu skal vi vide det, og vi skal vide, hvordan de bruges.

Guldkornene og en specifik liste over, hvad du skal gøre kan jeg ikke give dig, men jeg kan lede dig den rette vej.

Som virksomhed er der nogle retningslinjer, du skal følge, bl.a. omkring oplysning, samtykke, opbevaring og sikkerhed. Det første du skal gøre, er at finde ud af, hvilke persondata du bruger og opbevarer. Hvad bruger du dem til og hvordan opbevarer du dem. Der er forskel på om det er følsomme personoplysninger eller almindelige personoplysninger.


 
Jo højere oppe oplysningerne er i trekantens spids, desto strengere betingelser er der for at behandle dem.

Herefter skal du finde ud af, hvem der skal have adgang til oplysningerne, er du dataansvarlig eller databehandler? Der er forskellige forordninger alt efter om du er det ene eller andet. Som virksomhed skal i have udarbejdet et dokument om, hvordan i overholder forordningens regler. Har din virksomhed mindre end 250 ansatte, er der dog lempelige regler omkring dette dokument.

Har du egen hjemmeside bruger du helt sikkert cookies til at indhente statistik og forskellige former for trackingcookies. I sådanne tilfælde skal du indhente samtykke fra brugerne. Der er forskellige cookies med forskellige formål. Såkaldte tekniske cookies kræver ikke samtykke, men personaliserede og markedsføringscookies skal der indhentes samtykke på. I den forbindelse er du som virksomhed forpligtet til at oplyse brugeren om dette, formål og hvordan brugeren samtykker eller afslår.

Virk.dk og privacykompasset har udarbejdet en overskuelig side, hvor der også er en udmærket test, som kan give dig et overblik over evt. svage sider i din virksomhed samt et overblik over hvordan du indhenter samtykke omkring cookies.

Virk.dk og privacykompasset har udarbejdet en overskuelig side, hvor der også er en udmærket test, som kan give dig et overblik over evt. svage sider i din virksomhed. https://startvaekst.virk.dk/privacykompasset

Kilde: Privacykompasset & GDPR for dummies af Bjørn Leth Erichsen

Beskyt dit website med SSL

Ser du tegnet    i browserlinjen på dit website? 

Hvis ja, så er det tid til at skifte til https, så dit website er sikker, både for dine brugere, som udveksler informationer med dig, men også for evt. hackere, som vil have adgang til din backend.

Og det er hverken svært eller dyrt!

Kort fortalt har du brug for et SSL certifikat, som krypterer alt trafik, der sendes fra serveren, hvor dit website er, til dine brugers internet browser. SSL er et krav for visse typer af websites, eksempelvis banker og webbutikker, hvor der er online betaling, men er også anbefalet til øvrige websites, for at give brugerne tryghed.

Desuden vil Google nu i deres egen browser Chrome vise, at websitet ikke er sikker. Hvilken fornemmelse, tror du, dine bruger vil sidde med, hvis de ser hængelåsen med en rød streg over?


Jeg har fået et SSL certifikat, tilkøbt SSL til min server, alt i alt har det kostet 150 for et år, så det er ikke dyrt, men vil give så meget mere tryghed for dine brugere.

Du kan læse mere om SSL her: Beskyt dit website med HTTPS

 

 

Seotips 2018

Seo 2018Vil du gerne rykke lidt længere op i Google? Og synes du Google’s algoritme er et stort gætteværk?
Hvis ja, så har du ganske ret!

På SEODAY 2018 havde nogle af Danmarks bedste seo eksperter - plus to udefra - nogle gode bud på, hvad der kan gøre en forskel på kampen om topplaceringerne i Google.

Jeg har håndplukket 10 af deres gode seotips:

  1. Fremtidens seo er intelligent – skab indhold med værdi og ud fra behov, tænk mindre på søgeord.
    Henrik Bondtofte
  2. Hold dine kunder på siden! Google ranker efter hvor lang tid dine bruger er på siden, afvisningsprocenten og antal af læste sider.
    Christopher Hofmann Laursen
  3. Få dit domæne ud og arbejde for dig. Direkte trafik er en kæmpe ranking faktor.
    Christopher Hofmann Laursen
  4. Navngiv url efter seo.
    Grosen Friis
  5. Udvid metabeskrivelser, nu mulighed for 325 tegn.
    Christopher Hofmann Laursen
  6. Sæt noindex, follow på sider med tyndt indhold – hvis du ikke kan tilføje unik tekst.
    Lars Skjoldby
  7. Undgå backlinks fra sponsoreret blogs og advotorials.
    Lars Skjoldby
  8. Brug schema.org ved udsalg, arrangementer, kurser.
    Lars Skjoldby
  9. Brug Google my business til lokal søgeoptimering. Læs også mit indlæg ”Et af de lavthængende frugter”
    Rasmus Himmelstrup
  10. Undgå firmanavn i sidetitler, brug i stedet alle 65 tegn til gode søgeord/fraser.
    Thomas Rosenstand

Content is King

...sagde Bill Gates i 1996, og det gælder stadig. Også når det kommer til opslag på de sociale medier. Dine følger gider ikke have en sludder for en sladder - det skal give dem noget værdi at følge dig. ja du skal faktisk gøre dig fortjent til det!

Se herunder, hvad der gør du får nye følger - og hvad der gør, at de måske vælger dig fra igen.

Kilde: Sprout social

Tilmeld nyhedsbrev

Vil du modtage relevante og gode tips omkring online markedsføring og hvad der rører sig i den digitale verden?

4-5 gange årligt sender jeg et nyhedsbrev med relevant information til dig, som har egen hjemmeside og bruger de sociale medier som aktiv markedsføring.

* indicates required